6. 6. 2017

Podíváme-li se na přehled 10 největších nových transakcí za uplynulý rok, vyskytují se tu jen čtyři jména – Panattoni, CTP Invest, Prologis a HOYA, přičemž posledně jmenovaná společnost má v top ten jen jednu položku v podobě skladovací haly pro maloobchodní řetězec Ahold.

Panattoni Park Cheb, kde vznikne hala pro Tchibo

Jednoznačně největší transakce se odehrála v západočeském Panattoni Parku Cheb, kde si společnost Tchibo předpronajala 73 000 m2 pro své distribuční centrum. Tchibo zde plánuje v první fázi skladovat, třídit, balit a rozesílat zboží pouze pro český trh. Později se zásobování rozšíří na celou střední a východní Evropu a jih Německa. První část je již v provozu, druhá část bude dostavěna v první polovině tohoto roku. Po dokončení se hala bude pyšnit titulem druhá největší logistická hala v Česku, po finálním dokončení bude velká téměř jako Karlovo náměstí v Praze. Mimochodem chebský průmyslový park, kde se nová stavba nachází, byl letos oceněn experty v rámci CIJ Awards 2017 jako nejlepší ve střední Evropě.

Okolí Prahy stále táhne

Hned za čtyřmi transakcemi o celkové ploše přes sto dvacet tisíc metrů čtverečních stojí developer CTP Invest. Více než polovinu z uvedené plochy přitom zabere skladovací hala nedaleko Prahy, kterou si předpronajalo Makro Cash & Carry. Hala by měla být dokončena ve druhé polovině tohoto roku. Velkoobchodní řetězec tu chce spustit poloautomatické distribuční centrum, v němž bude skladníkům nově pomáhat také robotická podpora. Dalším velkým hráčem roku 2016 byl Prologis, který v Jirnech u Prahy uzavřel transakci se společností HP-Tronic na předpronájem 30 tisíc metrů čtverečních. Společnost Prologis zároveň dokončila koncem roku 2016 v logistickém parku v Rudné u Prahy výstavbu dvou hal pro společnost Sportisimo o velikosti 17 a 16 tisíc metrů čtverečních. Do desítky největších transakcí se vešla také společnost HOYA, která začala stavět pro Ahold nové distribuční centrum v Březhradě u Hradce Králové o celkové ploše 21 tisíc metrů čtverečních.

Výrobní společnosti střídá e-commerce a retail

Zajímavé je podívat se také na to, jak se proměňuje portfolio nájemců velkých hal. Zatímco dříve je poptávaly hlavně průmyslové podniky (a areály se podle toho nazývaly průmyslovými zónami), dnes jejich velikost a doprovodné služby stále častěji oceňují firmy z oblasti e-commerce a retailu, ať jde o již zmíněné Tchibo, Ahold či Sportisimo, nebo další společnosti, které vloni uzavřely novou smlouvu o pronájmu. Z retailu jde např. o Penny Market či Lidl, z internetových obchodníků se nedávno rozhodl přestěhovat třeba Mall, ZOOT nebo Košík.

„Poptávku po nových halách v České republice stále tvoří přibližně z poloviny výrobní společnosti, počet zájemců z oblasti e-commerce se v loňském roce ale opravdu výrazně zvýšil. Tento stav kopíruje situaci v okolních zemích, kde je vývoj podobný,“ potvrzuje Lukáš Šaling, Associate Director CBRE, a dodává, „e-commerce přinesl do výstavby areálů jednu novinku, a to potřebu velkých skladovacích prostor. Poptávka po halách rozlehlých třicet až padesát tisíc metrů čtverečních už tak není ničím výjimečným.“

Friend Email
Enter your message