Je to tu. Co bylo dříve totální science fiction, se pomalu stává realitou. Přilétají drony a prosazují se už i v logistice. K tomu, aby nám zboží, pití či jídlo létalo vzduchem, však stále chybí legislativa.

Výsledky studie Stoupání dronů mnichovské centrály pojišťovny Allianz ukazují velmi zajímavá čísla. Hodnota komerční činnosti s jejich využitím dosáhla v roce 2016 dvou miliard amerických dolarů. A v roce 2020 půjde prý odhadem až o 127 miliard. Pokud jde o množství – v tom čase by na světové obloze mělo létat zhruba pět milionů těchto malých distribučních mašinek. A to nepočítáme hračky, těch budou v provozu desetimiliony. Na celou věc se navíc musíme dívat technicky, protože není dron jako dron – mluvíme o počtu vrtulek. Kvadrokoptéry mají čtyři, hexakoptéry šest a oktokoptéry osm.

Drony létají na ostrovy

Lídry v testování dronů pro komerční účely jsou distribuční společnosti. Logistická společnost DHL Express například už ve zkušebním provozu využívá tzv. parcelkoptéry při dopravě zásilek na vzdálené německé ostrovy nebo na zásobování objektů ve velkých nadmořských výškách bavorských Alp. Širšímu využití průmyslových dronů zatím brání relativně vyšší cena, bezpečnostní otázky a neexistence příslušné legislativy. S tím se ostatně pere i jedna z českých firem. Server Hybrid.cz přibližuje například příběh e-shopu Poštovnézdarma.cz, který je připraven začít doručovat zásilky dronem. „Technicky není problém, aby dron zásilku unesl, problém není ani dálkově ovládané zařízení, které zásilku uvolní, to vše jsme měli,“ říká Lukáš Česal, šéftechnik společnosti Ateli, která tento e-shop provozuje. Ateli si dokonce natočila video, jak takové doručování vypadá. „Abychom vůbec mohli natáčet přílet na danou zahradu, pilot s registrovaným dronem musel požádat o povolení Úřad pro civilní letectví; vydání povolení trvalo déle než měsíc. Musel jsem oběhnout celý blok třinácti domů v definované obydlené oblasti, aby nám všichni majitelé pozemků dali písemný souhlas s prováděním leteckých prací. To se kupodivu podařilo, souhlasili všichni. K přeletům neobydlené oblasti stačil pouze souhlas úřadu,“ popisuje Lukáš Česal strasti oficiálního využívání dronů.

Legislativa. Jak to je?

Podle všeho je doručovací dron legální bez mnoha povolení jen uvnitř haly či továrny. Jejich používání na soukromém pozemku není v rámci firem kdovíjakou novinkou, revoluční je nyní to, že drony létají po předem určených trasách. „Bezpilotní letouny je přitom možné provozovat pouze v bezpečné vzdálenosti od lidí – doporučuje se odstup padesáti metrů. Při budovách a v hustě obydlených oblastech se tato vzdálenost zvětšuje minimálně na 150 metrů,“ říká Andrej Hromec z firmy Audiopro, která do Česka dováží profesionální drony. Společnost DPD zkouší přepravu zásilek drony v Paříži. Se čtyřkilogramovým balíkem létají rychlostí 30 km/h. A izraelská společnost Flytrex začala s dopravováním pomocí dronů ve spolupráci s rozvážkovou službou AHA v islandském hlavním městě Reykjavíku. Bezpilotní letouny zatím unesou pouze dva kilogramy nákladu a existuje pouze jediná testovací trasa. Ke konci roku však firma Flytrex plánuje rozšířit své služby po celé islandské metropoli.

Superchytrý dron

Rozvíjející se byznys přilákal společnost Nokia, která na dubajském veletrhu The UAE Drones for Good Award předvedla novinku Ovni. A chce si ji nechat patentovat. Jejím řešením je dron osazený kamerami, vybavený konektivitou LTE a ovládaný prostřednictvím cloudového systému. Dron od Nokie zvládá nasazení v nejrůznějších bezpečnostních, dohledových nebo krizových situacích. Drony samotné pak umí zvládnout i přesné doručování balíčků s první pomocí.

Americký internetový obchod Amazon zase přišel s patentem, který rozvíjí způsob dopravy zboží dronem k zákazníkovi. Vzlétaly by z mobilních stanic umístěných přímo ve vlacích či na nákladních lodích. „Intermodální stanice mohou být připojeny k lokomotivám, nákladním lodím, kamionům či dalším dopravním prostředkům. Byly by vybaveny automatickým systémem umožňujícím naložit jednu či více věcí na bezpilotní letoun, zároveň by zajistily vzlet a přistání letounů, když je stanice v pohybu,“ píše se v patentu. Avšak úřady pro letectví jsou i ve Spojených státech stejně jako v Evropě zatím velmi přísné a trvá dlouhé měsíce, než firmy získají povolení alespoň pro testovací lety. Americká FAA například požaduje, aby civilní drony vážily méně než 25 kg, přičemž se od operátora nesmějí vzdálit na více než 120 metrů a k tomu nesmějí létat v noci, při západu či východu slunce a nad velkými shromaždišti lidí. Zatímco například při použití dronů ve zpravodajství by to vadit nemuselo, možnosti doručování to výrazně zužuje.

Friend Email
Enter your message