Logistika sice není podnikatelská oblast, kde by startupy rostly jako houby po dešti, když už se tu ale něco urodí, stojí to za to.

V roce 2010 založila Simona Kijonková Zásilkovnu, která změnila svět on-line nakupování v Česku. Pak je tu například Shipito, jehož zakladatel s kořeny v Česku využil potenciál on-line nákupů v Americe a pomáhá zboží ze Států dostat k zákazníkům jinde ve světě. A vloni se do práce pustilo ShipVio Andrého Draveckého.

Odstranit ztráty

André nebyl v logistice nováčkem, pohybuje se v ní od dětství – jeho rodiče totiž podnikají v oboru. Zkušenosti sbíral také v zahraniční spedici. „Vždy mě bavily technologie a logistika v nich pokulhává. Objednávky se stále dělají i faxem, což je v roce 2017 již zastaralé. Vadila mi velká neefektivita. Podle Eurostatu má 47 % aut na silnicích nějakou volnou kapacitu, což firmy stojí 130 miliard eur jen v EU. Je zde také hodně prostředníků, kteří jen přeprodávají přepravy, bez přidané hodnoty,“ vysvětluje, co ho motivovalo k založení firmy, s níž si předsevzal tyto ztráty v logistice odstranit.

V budoucnu se podle něj rozšíří využití autonomních vozidel. „A my v ShipVio se chceme stát platformou, která bude jako chytrý dispečer tato auta vytěžovat. Tak, aby nákladový prostor mohlo sdílet více firem najednou a abychom odstranili ztráty, které v logistice jsou,“ dodává.

 

Technologie mění svět, změní i logistiku

Startupy a technologie totiž podle Andrého Draveckého doslova mění celý svět. „Je zajímavé, že logistice se zatím docela vyhýbaly. Není to úplně sexy obor a také je velice těžké v něm uspět. Je potřeba mít určité znalosti a zkušenosti, aby bylo možné pochopit, co lidé v logistice opravdu potřebují a jak jim můžou technologie pomoci,“ objasňuje.

Zároveň upozorňuje, že situace se mění a nyní je doba, kdy se na logistiku začínají upínat oči investorů i startupistů. „V příštích letech můžeme čekat masivní investice do inovativních startupů. Bude velice důležité, aby startupy spolupracovaly mezi sebou a sdílely své zkušenosti, jelikož jen tak můžou dokázat opravdu velké věci,“ tvrdí podnikatel, podle něhož technologie úplně změní také logistiku.

To se aktuálně děje například i na Mall.cz. Internetový prodejce začal spolupracovat s pražským startupem DoDo Czech, kurýrní službou, která umožňuje, aby e-shop doručil svým zákazníkům zboží expresně v den objednání. Kurýři přitom jezdí nejen autem, ale i městskou hromadnou dopravou nebo chodí pěšky – podle potřeby a vzdálenosti. Expresní služba DoDo funguje v Praze a v den objednání je možné zboží dostat také v Brně a v Bratislavě. V budoucnu by se přitom měla tato možnost dále rozšiřovat.

Inspirace v Americe

Když André Dravecký sleduje svět startupů v logistice, upozorňuje třeba na Convoy, který označuje za americkou obdobu ShipVia. Convoy má svou základnu v Seattlu a podle svého webu především věří, že technologie mohou dramaticky zlepšit přepravu – průmysl, který má dopad téměř na všechny lidi v Americe.

Za dalšími logistickými startupy je možné se vydat třeba do Sunnyvale v Silicon Valley v Kalifornii, kde je aktivní Plug and Play, platforma podporující nové nadějné inovativní firmy. V jejím portfoliu je například Deliv, projekt zaměřující se na dodání zboží k zákazníkům v den objednávky. Nebo Matternet, firma, která se zabývá využitím dronů v logistice. A do třetice je tu například Shippo zaměřující se na chytrou přepravu.

Friend Email
Enter your message