Smáli se mu, nadávali mu a bojovali proti němu. Jeho vynález však dobyl svět. V dalším dílu seriálu o výjimečných osobnostech logistiky, které se zasloužily o její rozvoj, se seznamujeme s mužem, který je považován za „otce kontejnerů“.

Malcom McLean se narodil v roce 1913 do farmářské rodiny v Severní Karolíně. V jednadvaceti si kupuje ojetý náklaďák a začíná vozit různé materiály pro místní farmy. V roce 1937 podle vlastních slov přichází na myšlenku kontejneru – to když vidí, jak zdlouhavé a namáhavé je nakládání a vykládání bavlny.

V roce 1955 firmu, která vlastní přes sedmnáct set nákladních vozů, prodává a kupuje Pan Atlantic Tanker Company flotilou starých tankerů. O rok později v Newarku na jeden předělaný ropný tanker nakládá 58 kontejnerů a posílá je podél pobřeží do Houstonu. Netrvá dlouho a začíná provozovat pravidelné spojení výlučně kontejnerových lodí mezi New Yorkem, Floridou a Texasem.

Nemá to však jednoduché, jeho myšlenka tvrdě naráží na odpor amerických odborových organizací, železničních a přepravních společností i vládních institucí. O další dekádu později, v roce 1966, putuje první kontejnerový náklad přes Atlantik – je to první vykládka těchto přepravních boxů v Evropě (v Rotterdamu a v Brémách). Jde o milník, který významně přispívá k nastartování nové éry německé ekonomiky.

Historici přirovnávají McLeanův nápad k vynálezu parolodi a ocelových plavidel. Kontejnery se staly motorem globální ekonomiky, produktivita v logistice díky nim raketově stoupala. Běžná nákladní loď tehdy potřebovala k naložení či vyložení objemu asi deset tisíc tun osm až deset dnů – kontejnery tuto dobu zkrátily na pouhé dva dny.

Kontejnery jsou dodnes nejdůležitějšími přepravními schránkami planety. Odhaduje se, že zajišťují 95 % celosvětového obchodu.

Friend Email
Enter your message