28. 3. 2018

Nádech budoucnosti. Tak hodnotí odborníci nový automatický sklad AKL (z německého Automatisches Kleinteilelager, tedy automatizovaný sklad malých dílů), který zprovoznila největší domácí automobilka Škoda Auto. Sklad má totiž řadu unikátních charakteristik, které nejsou na domácí scéně, ale ani v zahraničí, rozhodně rutinou. Roboti zde zastanou nejen lidské svaly, ale dá se říct, že už i prsty. Automobilka si od tohoto řešení slibuje řadu výrazných úspor.

V rozhovoru o budoucnosti logistických center, který jsme přinesli minulý týden, tvrdí  Zdeněk Kašpar, že plně automatizovaných logistických procesů se dočkáme nejdříve za dvacet let. Přesto je to budoucnost, která se už dnes pomalu, ale jistě rodí.

Roboti už jdou…

„Instalovaný typ robotizace se dá označit za nový trend a budoucnost ve vybavení průmyslových staveb,“ říká k technologii automatického skladu Škoda Auto AKL Lukáš Šaling, Associate Director ve společnosti CBRE, která v tuzemsku realizovala řadu inovativních projektů v segmentu průmyslových staveb. Unikátní automatický sklad AKL 4.0 má podle záměrů Škoda Auto dosáhnout ročních úspor ve výši až 1,28 milionu eur. Firma do zařízení investovala kolem 210 milionů korun. A návratnost investovaného kapitálu činí 7 let při ukazateli ROI (Return On Investment) 14 %.

Jedinečnost skladu AKL 4.0, jak už bylo řečeno, spočívá ve stupni automatizace. Paletu s tzv. KLT přepravkami přiváží z příjmové zóny průmyslové stavby vysokozdvižný vozík, který ji vloží na dopravník. Z něj už si jednotlivé boxy přebírá robot pomocí ramene se senzory a kamerou, která rozpoznává mozaiku KLT přepravek. Rameno poté přesune přepravky na dopravníkový pás, po němž se přepravují k výškovému regálovému systému, do kterého je zakládá jeden z 12 automatických zakladačů. Přepravky zakládají podle obrátkovosti dílů a během pracovního klidu je navíc přeskupují do výhodnějších pozic. Zařízení využívá principu takzvaného chaotického skladování, spočívajícího v tom, že přepravky s jedním typem dílů jsou v jednu chvíli k dispozici na více místech.

Sklady budoucnosti se bez místa neobejdou

Nový sklad, do kterého se vejde necelých 47 tisíc přepravek, ušetří Škoda Auto 42 pracovních míst. Uvolnění zaměstnanci ale podle vedení společnosti budou využiti jinde ve výrobním areálu. Podle Lukáše Šalinga zařízení naplňuje současné trendy ve výstavbě průmyslových staveb: „Zvenčí se sklady rozhodně výrazně měnit nebudou,“ konstatuje. „Jediný trend, který se i v tuzemsku začíná prosazovat, je využívání tzv. využitelné výšky.“

Tento parametr se podle něj liší pro jednotlivé segmenty, standardně se pro výrobní obory využívá ve skladech využitelné výšky 8 až 10 metrů, pro logistický segment zhruba 10 až 12 metrů a novým trendem je využití výšky zhruba 15 až 25 metrů. „Úplná robotizace skladovacích hal pak asi přinese změny v požadavcích na světlo, vzduch atd., protože v takových stavbách nebudou potřeba trvalé pracovní pozice,“ doplňuje Lukáš Šaling.

Sklady 22. století tak s největší pravděpodobností budou plné futuristických technologií a možná s minimem lidí, ale neobejdou se bez dostatečných prostor. Mimochodem – chytrý sklad Škoda Auto se rozkládá na 1 750 m2 a získal za rok 2017 prvenství v soutěži Logistický projekt roku.

Foto: Škoda Auto

Friend Email
Enter your message