24. 6. 2016

Prologis Park Prague-Airport přilákal čínský e-shop Linemart (18 200 m2) a český internetový obchod Bonami (5 800 m2)

Na vlně on-line

Podle údajů Asociace pro e-komerci v České republice (APEK) překonala loňská čísla všechny předpoklady, když nákup po internetu vzrostl meziročně o 20 % na 3 miliardy eur. To se zřetelně odrazilo i na poptávce po prostorech určených pro skladování a distribuci, jež od loňského oznámení nájmu Exiterie znatelně nabrala na obrátkách. Potvrdil to i Martin Šumera, ředitel oddělení industriálních nemovitostí v 108 Agency, jež řadu transakcí zprostředkovala. Podle jeho slov byl poslední kvartál obzvláště rušný: „Nová hala on-line prodejce nábytku Exiteria, který si pronajal 10 787 m2 ve Mstěticích v P3 parku Prague D11, otevřela počátkem června. Dále jsme podepsali smlouvu se společností Rohlik.cz na zhruba 7 700 m2 v rámci Westpoint parku v Praze 6, s prodejcem Mall.cz na expanzi o 20 000 m2 v Prologis Parku Prague-Jirny, a s českou společností Bonami – která prodává bytové doplňky on-line. Ta si pronajme 5 795 m2 v Prologis Parku Prague-Airport DC1.“ Nájemní smlouvou Bonami, jež následuje jen krátce poté, co zamířil k letišti i čínský e-shop Linemart (18 200 m2), je spekulativně postavený areál Prologisu zcela zaplněný. „Struktura poptávky v Česku se začíná měnit. Zatímco dříve byl tahounem automobilový průmysl, v posledních dvou letech přebírá veslo maloobchod, včetně e-komerce. Naopak poptávka ze strany poskytovatelů logistických služeb mírně klesá,“ podotýká Šumera a dodává, že on-line maloobchodníci si logistiku obvykle řídí sami.

Exiteria chystá expanzi

Exiteria (internetový prodejce nábytku) otevřela distribuční centrum v P3 parku Prague D11

„Nábytkářský segment e-komerce zažívá zjevně období růstu,“ říká Michal Bezděka, vedoucí sekce průmyslových nemovitostí v CBRE. „Lidé překonali svůj negativní postoj k nákupům dražšíhozboží a zboží dlouhodobé spotřeby na internetu, kam patří i nábytek a bytové vybavení. Hybnou silou obchodu on-line byla nejdříve elektronika, jíž dodnes patří přední místo, pak přišlo bílé zboží a samozřejmě oblečení a textil, a nyní to je i nábytek, a myslím, že bude nadále růst.“ Podle údajů fi rmy Exiteria, což je mateřská společnost značek MT-nábytek, MT-nábytokMabyt, zaměřených výhradně na internetový obchod, prodala fi rma v roce 2015 nábytek do 62 000 domácností, zatímco ještě předloni to byla necelá polovina (27 000). Jak uvedla tisková mluvčí Petra Triščíková, díky nové distribuční hale, která přibyla ve Mstěticích, je logistická síť firmy dostatečně naddimenzovaná, aby mohla pokrýt zavádění nových produktů do prodeje i budoucí růst. „Stávající sklad v Rousínově u Brna (10 000 m2) bude vyhrazen pro obsluhu Moravy a Slovenska, a nové distribuční centrum v Praze bude sloužit pro obsluhu našich zákazníků v Česku,“ uvedla s tím, že cílem je vstoupit v budoucnu i do dalších zemí EU, včetně těch západoevropských.

Exiteria – otevření distribučního centra v P3 Prague D11

Nově otevřená hala má klasické vyskladňovací rampy instalované na míru podle požadavků. „Nad každou rampou bude zavěšena obrazovka připojená k informačnímu systému. Od vykládky zboží ve skladišti až po závěrečnou distribuci k zákazníkovi se bude jednat o řízený tok zboží se sdílenými informacemi,“ vysvětluje Jiří Kolínský, manažer logistiky fi rmy. Exiteria dodává zboží od roku 2012 i na slovenský trh, kdežto maďarský e-shop je v provozu od února 2016 a k distribuci využívá kancelářský a skladovací komplex v Törökbálintu jihozápadně od Budapešti. „Zatím využíváme 500 m2, ale v brzké době distribuční plochu nepochybně rozšíříme,“ dodala Triščíková.

E-komerce napříč spektrem

Obchodní strategie jednotlivých maloobchodníků se liší, e-komerce roste napříč sektory. „U velkých hráčů internetového obchodování je zřejmá jistá konsolidace: V Mall.cz již proběhla, v Alze postupuje po etapách a HP Tronic konsolidaci připravuje. Další e-shopy plánují do budoucna expanzi, například on-line obchod s módním zbožím Zoot či Sportisimo, kde nejde sice o čistý e-shop, ale v Rudné významně roste,“ komentuje Petr Zaoral, šéf oddělení industriálních nemovitostí v Colliers. Do sféry on-line má proniknout rovněž IKEA. „Podle našich informací by mohli začít v Irsku a pokračovat ve Velké Británii. Česko by mohlo přijít na řadu přibližně za 2,5 roku, mezitím bude IKEA zřejmě rozvíjet koncept ‚click & collect‘ (tj. nákup on-line a vyzvednutí zboží v prodejně). Silný je i potravinový segment. Nejen Rohlik.cz, ale také Tesco prodává čerstvé potraviny v e-shopu, a smlouvu na nové plochy pro e-komerci podepsal i Lidl,“ připomíná Zaoral. Lidl uzavřel smlouvu v CTParku Plzeň na expanzi pro potřeby obchodu on-line už v březnu 2016. Jedná se o renovaci a dostavbu stávající haly o 30 000 metrech čtverečních. „Pracujeme i s několika dalšími předními místními hráči; není to ale Mall ani Alza, nýbrž konkurenti. Hledají prostory a momentálně chystají strategii na příští rok. Ta by měla být hotova letos v létě. Rozhodně tedy nečekáme, že by se v roce 2016 a 2017 rozmach e-komerce nějak zbrzdil, zvlášť ne u elektroniky.“ Podle tiskové mluvčí Kateřiny Papežové registruje rostoucí poptávku ve svém e-shopu i módní řetězec H&M. Firma spustila prodej po internetu v CEE loni na jaře, což si vyžádalo následně i nové skladovací plochy. Centrum v Poznani je dnes hlavním distribučním uzlem středo- a východoevropského regionu. V České republice, konkrétně v Chebu, pak plánuje údajně zřídit své distribuční centrum i čínský internetový obchod Alibaba. Konzultantem má být JLL, nicméně ta se vyjádřit nechtěla. „Mohlo by se jednat o cca 40 000 m2,“ uvedl další ze zdrojů.

V popředí maloobchod

V Chebu vyroste obří distribuční centrum o 74 000 m2 rovněž pro obchodní značku Tchibo. Ne veškerou poptávku maloobchodníků tak generuje čistě e-komerce. Výstavba centra již byla zahájena, a jak uvádí některé zdroje, do dvou let může fi rma své plochy rozšířit o dalších 30 000 m2. Německý řetězec, který si pro svou distribuci vybral Česko, je příkladem velkých zahraničních fi rem, které si zřídí své sklady tam, kde jsou prostory i pracovní síla méně nákladné, což zlevní celkový provoz.

„V posledních čtyřech či pěti měsících vstupuje tradiční maloobchod do popředí. Jsme svědky projektů fi rem jako Kaufland (v Praze a Olomouci téměř 9 000 m2) a spekuluje se také o dalších

V CTParku Plzeň expanduje Lidl

velkých hráčích. Ti ovlivní celková čísla pravděpodobně mnohem více, než se čekalo,“ říká Bezděka z CBRE. To potvrzují i ostatní z branže. „Momentálně pracujeme se třemi poptávkami, dvě reprezentuje potravinový sektor a třetí průmysl,“ dodává Zaoral z Colliers s tím, že ve všech případech se jedná o více než 10 000 m2. Uzavření smlouvy se očekává ještě letos anebo začátkem roku 2017. „Jedním z potravinářů je zahraniční firma, která tu v první fázi plánuje zřídit pilotní projekt pro německé zákazníky. Pokud vše bude fungovat podle jejich představ, plánují expandovat o dalších 30 000 m2.“

Podle některých spekulací se poohlíží po nových plochách i rakouský nábytkářský gigant XXXLutz. „Údajně plánují až 100 000 m2. Uvidíme, kdy a zda k tomu dojde,“ komentuje Zaoral. Jiný zdroj odhaduje poptávku až na 150 000 m2. „Parků, kde lze vybudovat tak obrovské centrum, je tak málo, že nejde ani tak o výběr konkrétní lokality, ale spíš o to, podobné místo vůbec najít,“ dodává Zaoral. „Podle našich informací už nehledají, ale je možné, že poptávku jen dočasně přerušili a rozhlížejí se například v Polsku, Německu nebo Rakousku.“ Mírně skepticky se vyjádřili i další agenti. Podle Zaorala může fi rma zvažovat i jiné varianty, například pro účely logistiky využít služeb třetích stran.

Friend Email
Enter your message