16. 8. 2017

Počet firem, které přestávají spoléhat na externí dodavatele logistických služeb, neustále roste. Trendem je dnes vedle vlastních flotil také snižování emisí a spotřeby paliva.

Foto: René Fluger, logistika.ihned.cz

K vlastní flotile, která však (zatím) pokrývá většinou jen část přepravních potřeb, vedou dva hlavní důvody: šetření nákladů a nedostatek řidičů na trhu, který v konečném důsledku ovlivňuje stabilitu a jistotu poskytovaných služeb.

Většina výrobních i obchodních společností přitom dopravu outsourcuje, dokonce i logistické firmy disponují vlastní flotilou jen zřídka. Výjimkou je například MD Logistika, která dnes vlastní asi 175 automobilů, z toho 160 velkých kamionů — a toto číslo pokrývá zhruba sedmdesát procent jejích potřeb.

Ještě předloni podle statistik využívala nějakým způsobem vlastní dopravu pouhopouhá dvě procenta firem. Situace se však obrací a spousta společností si buduje vlastní flotily — nebo o tom přinejmenším uvažuje.

Stojí za tím jednak nedostatek pracovní síly a potíže s hledáním kvalitních a spolehlivých lidí, jednak marketing a lepší zákaznické služby. Tak například on-line supermarkety, jako je Rohlík.cz nebo Koloniál.cz, sázejí právě na vlastní dopravu. A podle všeho to funguje dobře: je rozdíl, jestli nákup doručí „obecná“ přepravní firma, která navíc dodává ve velmi dlouhých časových oknech, nebo vlastní zaměstnanec ve firemním dresu, který vynese dodávku až do bytu, dobře se chová — a v neposlední řadě se v drtivé většině trefí do 15minutového časového okna, které si zákazník vybral.

Chystá se podobná revoluce i v ostatních oblastech logistiky? Budou nám firmy jako DPD či Geis doručovat balíky se čtvrthodinovou přesností? A že bychom si u pošty mohli vybrat, že dopis chceme doručit mezi 15.15 a 15.30 — je to utopie? Co myslíte? Podělte se o své názory v diskusi.

Škoda ve velkém, na zemní plyn i elektricky
Všechny ty stovky a tisíce náklaďáků a kamionů představují tuny a tuny emisí, které ničí (nejen) náš vzduch. Že jí životní prostředí není lhostejné, ukazuje například automobilka Škoda. Zavádí auta na zemní plyn, elektromobily i obrovské tahače, které šetří přírodu i peníze.
Mladoboleslavská automobilka od začátku letošního roku testuje čtyři kamiony na stlačený zemní plyn (CNG), které jezdí uvnitř jejího hlavního výrobního závodu. Tyto vozy se oproti těm na konvenční paliva ukazují jako významně šetrnější i úspornější: šetří asi třicet procent nákladů na palivo, kromě toho mají o osmdesát až devadesát procent nižší emise oxidů dusíku (NOx), o devadesát procent nižší emise oxidu uhelnatého (CO), až o 95 procent nižší emise polétavého prachu a o 25 procent nižší emise CO2. Další kamion na CNG, který dvanáctkrát týdně jezdí 120kilometrovou trasu mezi Mladou Boleslaví a Stráží nad Nisou, takto uspoří 16 tun CO2 ročně.Dalším ekologickým počinem Škody je zavedení takzvaných gigalinerů, tedy souprav dlouhých až 25 metrů, které pojmou 150 metrů krychlových nákladu — tedy o polovinu víc než běžné kamiony. Automobilka tak například sníží na 292 kilometrů dlouhé trase mezi Boleslaví a Rokycany počet jízd z 53 na 35 týdně. To znamená roční úsporu 250 tisíc kilometrů a asi 200 tun CO2.Vedle toho v areálu v Mladé Boleslavi Škoda provozuje elektrická vozidla: 18 „klasických“ elektrických tahačů doplňuje v pilotním projektu jedna dvounávěsová souprava vybavená solárními panely, které přímo za jízdy dobíjejí akumulátory.
Do poslední chvíle zavřeno
Zajímavý logistický trend nastiňuje systém DOBO (Docking before Opening) společnosti Hörmann, jenž zabezpečuje zcela bezpečné a uzavřené překládání zboží mezi kamiony a sklady. U nás ho využívá například společnost Jablotron v průmyslové zóně v Jablonci nad Nisou – Rýnovicích. Jde o to, že zboží se při manipulaci ani na chvíli nedostane do kontaktu s otevřeným vnějším prostředím. Kamion k rampě couvá se stále zavřenými dveřmi, ty se otevřou až po jeho přistavení k překládacímu místu. Je to výhodné jednak pro celní účely, jednak pro bezpečnost nákladu i z hlediska zajištění nepřerušeného teplotního řetězce.
Friend Email
Enter your message