28. 3. 2018

V Česku chybějí zaměstnanci. Ani obory logistiky a skladování se nevyhnuly potížím se získáváním nové pracovní síly. Podle dat ze segmentu chybělo v tuzemsku ke konci roku 2017 přes dvě stě tisíc pracovníků. A i když se řada firem snaží vyřešit nedostatek lidí náborem cizinců, může podle personalistů obstát v hledání zaměstnanců i použitím tradičních technik a nástrojů.

V jednom se personalisté shodují: každá firma musí při naplňování pracovních pozic ve skladech poctivě vycházet ze své situace. Jinak se totiž hledají lidé v oblastech, kde jsou sklady seskupeny na malém prostoru a firmy si pak často jednoduše přetahují lidi, a jinak je to v lokalitě, která nemá kolem sebe přímou konkurenci. „Jestliže otázka zní ‚Jak získat skladníka‘, odpověď může být velmi jednoduchá,“ říká Luboš Rejchrt, provozní a personální ředitel Placek Group, který řídil i české zastoupení personální agentury Grafton Recruitment. Mimochodem problém averze k najímání cizinců se podle něj dá velmi rychle vyřešit správnou komunikací uvnitř firmy.

Technologie přitahují zájem

Jak tedy uspět při získávání nových lidí? Podle Rejchrta musí firma nabídnout pracovní podmínky, které nové zaměstnance nalákají, a nemusí spočívat jenom v penězích. „V dnešní době se najde hodně skladníků, kteří mají profesní zkušenosti a dívají se po technologiích, které sklad využívá – jestli jde o automatizovanou, poloautomatizovanou, nebo vyloženě ruční práci,“ vysvětluje Luboš Rejchrt. Hodně také záleží na vybavení při práci, tedy jestli se například pracuje se čtečkou v ruce, či na předloktí, nebo člověk dává a přijímá pokyny pomocí sluchátek s mikrofonem. „Takové prostředí se lidem, kteří se hlásí na pozici skladníků, líbí, a když je práce slušně ohodnocena a firma nabízí zajímavé benefity, není ani v dnešní době problém zaměstnance získat,“ doplňuje Luboš Rejchrt.

Horší postavení oproti konkurenci mají firmy, které pracují s paletovými vysokozdvižnými vozíky, retraky a další technikou, ale manipulace se zbožím je ruční. „Tady už záleží na kreativitě personálních oddělení,“ říká Luboš Rejchrt. A v tomto okamžiku do hry o nové lidi vstupuje pověst firmy, hlavně to, jaké reference šíří současní i bývalí zaměstnanci ve svém okolí.

Ať lidi doporučují lidi

„U nás jsme vsadili na referenční bonusy. Vyplácíme je zaměstnancům, když doporučí vhodného kandidáta, který ve firmě po určitou danou dobu zůstane,“ popisuje náborové aktivity provozní a personální ředitel Placek Group. Dobrou volbou byla i sázka na billboardy, kde firma jako první v regionu inzerovala konkrétní mzdu, které může zaměstnanec reálně dosáhnout během prvních měsíců. Důležitá je podle Rejchrta při získávání nových zaměstnanců otevřenost, vyplatí se ukázat jim pracoviště, aby si mohli prohlédnout, co je čeká, a nabídka motivační mzdy. „Ale ani přes to všechno nemůže personalista, který hledá skladníky, dnes kvůli situaci na trhu nikdy říci, že má hotovo, protože neví, zda se všichni dostaví na směnu. Taková je realita,“ uzavírá Luboš Rejchrt.

Friend Email
Enter your message