28. 3. 2018

Zdejší průmyslová výroba již není zaměřena výhradně na oblast těžkého průmyslu. Kraj se orientuje jak na špičkové technologie a hi-tech produkty, tak na tradiční řemeslné obory. Proto stále víc táhne zahraniční investory a společnosti.

Moravskoslezský kraj patřil vždy k tradičním průmyslovým lokalitám České republiky. Je to dáno mimo jiné dlouhou tradicí firem působících v tomto sektoru ekonomiky. V posledních deseti letech však došlo k výraznému odklonu od těžkého průmyslu směrem k tomu zpracovatelskému. „Lidé z tohoto kraje byli vždycky zvyklí pracovat a nebojí se výzev v oblasti nových technologií ani práce v zahraničních společnostech. Zahraniční subjekty si tento přístup velmi pochvalují,“ říká Jarmila Bartonová, konzultantka CBRE.

Poslední roky přinesly ještě další novinku. Vzrostly výdaje veřejného i privátního sektoru na výzkumné a vývojové aktivity, díky čemuž došlo k rozvoji služeb a technologií v oblasti strojírenství, IT a elektro či energetiky. K rozvoji produktů a služeb s přidanou hodnotou přispěla nepochybně existence pěti místních univerzit a výzkumných univerzitních center spolupracujících s lokálními firmami. „Vysoký počet technicky vzdělaných absolventů středních i vysokých škol je dalším faktem, který do regionu láká investory,“ upřesňuje Jarmila Bartonová.

Region, který svědčí automobilkám

Portfolio firem, které se zde rozhodly zakotvit, je opravdu široké. V Kopřivnici působí už od roku 1850 společnost Tatra Trucks, druhá nejstarší kontinuálně vyrábějící automobilka na světě, jejíž těžká nákladní vozidla jsou pověstná tím, že si poradí s nejtěžšími terény v extrémních klimatických podmínkách. Jednou z prvních zahraničních společností, která pozitiva lokality objevila, byla značka Hyundai, jež do dvousethektarového areálu v Nošovicích investovala 1,2 miliardy eur. Ročně tu z linky sjede kolem 350 000 vozů. V kraji se usídlily i další etablované firmy, jako jsou Brose, Tymphany, HP Pelzer, Varroc, Adler a nově také americká společnost Chassix, jež vyrábí autodíly už v 25 zemích světa.

Doprava je plus

Moravskoslezský kraj leží na historické dopravní cestě mezi severem a jihem Evropy (mezi Baltským a Středozemním mořem) a zároveň zaujímá strategickou polohu na rozmezí tří států – České republiky, Polska a Slovenska. V roce 2012 byla na území kraje zprovozněna dálnice D1, která je součástí větve VI.B multimodálního Baltsko-jaderského koridoru a která dále pokračuje na území Polska jako A1. Region protínají hned dva železniční tahy evropského významu (Přerov–Bohumín a Bohumín – Mosty u Jablunkova) a disponuje také vlastním mezinárodním letištěm (Letiště Leoše Janáčka Ostrava), jež v loňském roce odbavilo více než 320 tisíc cestujících.

Volné lokality stále jsou

I když už mnoho investorů výhody regionu ocenilo a přesunulo svou výrobu právě sem, disponuje kraj stále možnostmi výstavby průmyslových objektů jak v existujících průmyslových zónách v Kopřivnici a Ostravě, tak v plánovaných zónách v okolí Ostravy, Karviné, Českého Těšína a dalších. Investoři mohou dokonce využít nabídku účasti na tzv. Brownfield Trip po trase Ostrava–Studénka–Fulnek, kde získají konkrétní praktické i teoretické informace o revitalizaci brownfieldů.

„Investoři jistě ocení také dobrou spolupráci s místní státní a krajskou správou a organizacemi pro rozvoj podnikání, které nabízejí stávajícím a přicházejícím investorům svou pomoc. Jen je škoda, že stát výhody regionu poměrně málo propaguje. Jeho strategickou polohu, nabídku volných lokalit a technicky vzdělané zaměstnance by jistě ocenilo více firem,“ dodává Jarmila Bartonová.

Moravskoslezský kraj v číslech

  • S počtem 1 206 599 obyvatel je třetím nejlidnatějším krajem České republiky.
  • S 300 obcemi patří k regionům s nejnižším počtem sídel.
  • Hustota osídlení činí 223 obyvatel na km2.
  • Hrubý domácí produkt kraje dosahuje 411 950 mil. Kč, což jej řadí na 4. místo v rámci ČR.
  • Svou rozlohou 5427 km2 se řadí na 6. místo mezi všemi kraji.
Friend Email
Enter your message