Škoda a Tatra – dvě automobilové legendy, které zná celý svět. Některé jejich modely byly ve své době na špičce světového vývoje. Jejich cesta ke slávě nabrala na obrátkách krátce po vzniku samostatného Československa, v době, jejíž technický rozmach dodnes zvedá historikům obočí. Fotografie nejznámějších typů možná zahřejí u srdce i ty z vás, kteří nežijí jen automobilismem.

Od bicyklu k Volkswagenu

Příběh škodovky začal paradoxně u jízdních kol. Dva mladí muži – knihkupec Václav Klement a strojní zámečník Václav Laurin, oba cyklisté nadšení z individuální mobility – zakládají v roce 1895 podnik na výrobu bicyklů. V Mladé Boleslavi otevírají manufakturu, později přidávají motory a vzniká první motocykl v Rakousku-Uhersku. Po prvních prototypech na přelomu století začíná L&K s výrobou automobilů pod jménem Voiturette. To už se píše rok 1905. Motor typu FF je jedním z prvních osmiválců světa. Vznikají další modely osobních vozů a v roce 1925 podnik fúzuje se Škodovými závody v Plzni. Tím vzniká největší a nejznámější automobilka v naší zemi – dnešní Škoda Auto. Po druhé světové válce se z ní po zestátnění stávají AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Od roku 1991 je součástí koncernu Volkswagen.

LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A

1905

První automobil L&K nesl označení Voiturette A (z francouzštiny: vozík, malé auto). Poháněl ho vodou chlazený dvouválcový motor o výkonu 7 koňských sil a o objemu 1100 cm3. Výkon motoru na zadní kola přenášel v závislosti na konkrétní verzi buď řetěz, nebo kardanový hřídel.

Foto: Škoda Auto

LAURIN & KLEMENT 110

1925

Vůz Laurin & Klement 110, který se nabízel také jako ŠKODA 110, mohl nést různé nástavby ze dřeva i kombinované ze dřeva a kovu. Dosahoval rychlosti až 80 km/h. Vyrobilo se jich bezmála 3000 kusů.

Foto: Škoda Auto

 

ŠKODA POPULAR

1934

V roce 1934 slavil premiéru model ŠKODA POPULAR, vůz pro široké vrstvy zákazníků. Stal se prodejním šlágrem. Automobilka s ním poprvé překročila hranici 5000 vyrobených vozů jedné modelové řady.

Foto: Škoda Auto

 

ŠKODA 935

1935

Vytříbený tvar modelu ŠKODA 935 Dynamic ukazuje průkopnickou práci společnosti ŠKODA v optimalizaci aerodynamiky při výrobě aut. Kapkovitý profil se silně skloněnou zádí a křídlem není jen stylový a elegantní, ale také dává vozu stabilitu při rychlostech až 140 km/h. Rozměry auta (délka 4,86 metru, šířka 1,68 metru a výška 1,54 metru) a dlouhý rozvor náprav (3,2 metru) napomáhají zdůraznění elegantního vzhledu. K vidění byl od roku 1935, kdy byl poprvé předveden na výstavě Motor Show v Praze.
Foto: Škoda Auto

ŠKODA TUDOR

1946

ŠKODA 1101 a 1102 je známější pod jménem TUDOR (z anglického „two door“). Vznikl tím, že předválečný POPULAR dostal novou karoserii.

Foto: Škoda Auto

 

ŠKODA SPARTAK

1955

Vůz ŠKODA 440 „SPARTAK“ přišel na trh v roce 1955. Označení 440 znamená čtyřválec o výkonu 40 koňských sil. Roku 1959 bylo numerické označení modelů značky ŠKODA nahrazeno jmény. Z modelu ŠKODA 440 se stala OCTAVIA (z latinského octo = osm, vůz byl osmým modelem v poválečné historii značky).

Foto: Škoda Auto

 

Škoda 1100 Racer

1957

V Mladé Boleslavi se zrodil také unikátní závodní vůz ŠKODA 1100 OHC. Jezdil na letecký benzin a s rychlostí až 200 km/h vyhrával závody. Vývoj dvousedadlového otevřeného závodního vozu s interním označením 968 začal v roce 1956. Koncem roku následujícího spatřil světlo světa prototyp ŠKODA 1100 OHC. Stál na podvozku, jehož základem byl rám svařený z tenkostěnných trubek, a byl určen pro vytrvalostní závody na okruzích.
Foto: Škoda Auto

ŠKODA FELICIA

1959

Pohledná ŠKODA FELICIA byl kabriolet odvozený z modelu OCTAVIA. Jejím předchůdcem byla ŠKODA 450. Od modelu 1961 se řazení přesunulo zpod volantu na podlahu a maska „žralok“ byla nahrazena maskou používanou na modelech Octavia. Nejsilnější verzí byla Škoda Felicia Super, s motorem 1,2 l se dvěma karburátory.

Foto: Škoda Auto

ŠKODA 1000 MB

1964

S modelem ŠKODA 1000 MB zavedla automobilka poprvé vůz s motorem vzadu. Tento vůz byl ve své době považován za jeden z nejlepších modelů ve třídě o zdvihovém objemu do jednoho litru a představoval vynikající poměr ceny a užitné hodnoty. Litrový motor byl nejmodernějším agregátem ve své třídě, s blokem motoru vyrobeným v patentovaném procesu tlakového lití hliníku. Před víc než půl stoletím se veřejnosti představila také ŠKODA 1000 MBX s elegantní dvoudveřovou karoserií (na snímku).
Foto: Škoda Auto

ŠKODA 110 R

1970

Elegantní kupé ŠKODA 110 R Coupé sjíždělo z výrobních pásů 10 let, až do roku 1980. Na jeho základě vznikly i závodní speciály, například úspěšný rallyový vůz ŠKODA 130 RS.

Foto: Škoda Auto

 

ŠKODA 105/120/130

1976

Model ŠKODA 105/120/130 opouštěl brány výrobních závodů ŠKODA po celá osmdesátá léta. Číselné označení odpovídalo objemu motoru od 1,0 do 1,3 litru. Vznikly i kupé verze pojmenované GARDE a RAPID.

Foto: Škoda Auto

 

ŠKODA FAVORIT

1987

Vůz je mezníkem v historii značky, které se podařilo vyvinout moderní koncept kompaktního vozu s motorem vpředu, pohonem předních kol, variabilním interiérem a velkými pátými dveřmi. Z pásu sjel celkem zhruba 1 milion vozů.

Foto: Škoda Auto

 

ŠKODA OCTAVIA

1996

S modelem ŠKODA OCTAVIA zavedla automobilka druhou modelovou řadu. OCTAVIA poskytla rozhodující impuls pro razantní proměnu podniku v uznávaného mezinárodního hráče. V roce 1998 přišla také OCTAVIA COMBI.

Foto: Škoda Auto

 

Za první republiky, tedy od 28. října 1918 do 30. září 1938, mělo Československo rozlohu 140 446 km2 a k 1. lednu 1937 (podle úředních odhadů) 15 215 107 obyvatel, žijících v Čechách, na Moravě, ve Slezsku, na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. První oficiální soupis motorových vozidel z března 1922 prozrazuje, že z celkových 4928 osobních automobilů připadalo nejvíce (1164 ks, tj. 23,6 %) na značku Laurin a Klement.

Legendární a geniální Tatra

Kořeny společnosti Tatra sahají do roku 1850, kdy se obec Kopřivnice oficiálně nazývala Nesselsdorf a Ignác Šustala, podnikavý živnostník, tu vyráběl povozy a drožky. Později se firma orientovala na železniční vagóny. Zajímavostí je, že synové Ignáce Šustaly se od firmy trhli a založili podnik později nazvaný Vagónka Studénka. Firma z Kopřivnice se začala s poklesem zájmu o kočáry a bryčky orientovat na auta. Karl Benz dodal v roce 1897 do Kopřivnice jeden z prvních dvouválcových motorů a zavázal se k pravidelným dodávkám dalších motorů pro první série kopřivnických automobilů. Po vzniku samostatného Československa připravil duchovní otec automobilky konstruktér Hans Ledwinka tím, čemu dnes říkáme „tatrovácká koncepce automobilu“, celému světu překvapení. V roce 1923 představil podvozek tvořený centrální nosnou rourou, na jejímž předním konci byl umístěn vzduchem přímo chlazený motor a převodovka, a nezávisle uloženými výkyvnými poloosami. Následující léta výroby takto řešených vozidel doložila genialitu konstrukce. Ta se postupně prosadila v lehkém provedení u speciálních vozidel a poté i u nejtěžších výrobků do terénu. V roce 1919 se na vozidlech poprvé objevil nápis TATRA – a začala nová kapitola automobilových dějin.

TATRA 11

1923

Malý automobil, který se vyznačoval jednoduchou a odolnou konstrukcí využívající páteřový nosný rám a výkyvné polonápravy vzadu. Vyráběla jej automobilka Kopřivnická vozovka, pozdější Tatra, v letech 1923–1926. Během tří let výroby vzniklo 3540 vozů všech modifikací. Konstruktérem modelu byl Hans Ledwinka, který právě u T 11 poprvé použil základy takzvané „tatrovácké koncepce“, kterou automobilka používá u těžkých nákladních automobilů Tatra dodnes.
Foto: Technické muzeum Tatra

TATRA 87

1937

Tatra 87 je legendární vůz, který Tatra vyráběla v letech 1937–1950. Své kvality prokázala Tatra 87 na konci 40. let, kdy s tímto autem Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund procestovali Afriku a Jižní Ameriku. Zikmund svůj vůz, nyní vystavený v Národním technickém muzeu v Praze, bezpečně pozná: „Ten náš má v přihrádce před sedadlem spolujezdce díru po kulce. To je jednoznačné poznávací znamení,“ ukazoval během převozu auta do muzea. Díra je následkem manipulace se zbraní při přepadení cestovatelů na cestě po Habeši. Cena auta se šplhá k 10 milionům korun.
Foto: Technické muzeum Tatra

Z deníku Miroslava Zikmunda

Automobil Tatra 87 si Hanzelka a Zikmund vytipovali především proto, že už s ním měli jistou zkušenost. Otec Jiřího Hanzelky Ferdinand byl totiž zaměstnancem kopřivnické Tatry a jako zkušený řidič zajížděl nové vozy. Ve svém deníku z roku 1946 si M. Zikmund poznamenal:

  • 25. 7. Na gen. ředitelství Tatry jsme předložili projekt cesty kolem světa.
  • 19. 8. Nástup v Kopřivnici na dílenskou praxi.
  • 6. 9. Návrat do Prahy.
  • 12. 9. Tatra nám (bez kauce) zapůjčila vůz P 19707 k testování.
  • 27. 9. Na ruzyňské letiště pro britskou ministryni školství.

TATRA 111

1942

Vznikla v roce 1942 podle požadavků Wehrmachtu, její schopnosti ale nemohly zůstat bez odezvy ani u obnovené poválečné československé armády. Do roku 1962 vzniklo přes 33 tisíc „stojedenáctek“, velká část z nich právě pro armádní účely.

Foto: Tatra Trucks

 

TATRA 600

1948

Alias Tatraplan. Automobilka Tatra ho vyráběla v letech 1948 až 1951. Vůz s proudnicovou karoserií a vzadu umístěným vzduchem chlazeným plochým čtyřválcem navazoval na sérii aerodynamických automobilů značky Tatra. Během čtyř let sériové výroby vzniklo přes 6300 vozů Tatraplan.

Foto: Technické muzeum Tatra

 

TATRA 138

1952

O nástupci modelu Tatra 111 se rozhodlo už v roce 1952, kdy bylo centrálně naplánováno, že terénní sedmi až desetitunové nákladní automobily se budou vyrábět v Tatře Kopřivnice. Model 138 s nosností 12 tun se vyráběl v letech 1959–1971. Kromě standardního třínápravového provedení vznikaly i dvounápravové vozy 4×4.

Foto: Technické muzeum Tatra

 

TATRA 603

1955

Nástupcem Tatraplanu byla v letech 1955 až 1975 „šestsettrojka“ – poslední vůz slavné řady osobních vozidel firmy Tatra s proudnicovou karosérií (prvním byla Tatra 77 z roku 1933). Automobil vynikal ladnými a vyváženými tvary, které jej výrazně odlišovaly od ostatních v té době vyráběných vozů.

Foto: Technické muzeum Tatra

 

TATRA 815

1983

Opravdová legenda. Na trh byla uvedena po absolvování jízdních zkoušek na polygonu závodu Tatra a na ruské Sibiři v těžkých terénních i klimatických podmínkách v roce 1983. Model T815 koncepčně navazuje na předchozí modely T148 a T813 (v základu vojenské vozidlo), kvůli unifikaci dílů nakonec vznikla jediná řada T815.

Foto: Technické muzeum Tatra

Friend Email
Enter your message