13. 6. 2016

Třetí tisíciletí přeje on-line nákupům. K dispozici je téměř cokoliv od potravin, po oblečení, elektroniku, sportovní vybavení, dětské potřeby, hračky, knihy a další. Internetové obchody zásadně mění nákupní chování spotřebitelů nejen v České republice, ale na celém světě. Masivní rozvoj e-commerce je patrný také v retailovém sektoru a internetové obchody si pronajímají historicky rekordní množství skladů a skladovacích prostor. Objem pronajatých skladů on-line prodejnami v letošním roce dle očekávání společnosti CBRE meziročně vzroste z 300 tis. m2 na 600 tis. m2.

Maloobchodníci míří i na západ Prahy
Foto: Segro logistický park Praha

„Významný podíl na zvyšování objemu pronajatých skladů v České republice mají německé e-shopy. Zahraničním fi rmám se, i přes vyšší náklady na dopravu, vyplatí provozovat svou činnost s využitím lokálních prostor i pracovníků,“ říká CBRE. Ačkoliv je zboží objednáno na německých stránkách a doručeno německou poštou, fyzicky je cílovému zákazníkovi v Německu expeduje český pracovník z českého skladu.

Celková plocha českých skladů aktuálně činí 5,78 mil. m2. Největším skladem zahraniční firmy v Česku je Amazon, který se nachází cca 120 km od německých hranic. V plzeňském regionu

funguje centrální sklad společnosti Allyouneed.com, jednoho z největších německých on-line supermarketů a v Kadani má sklad společnost Babymarkt.de. Poptávka německých fi rem se podle analytiků zaměřuje převážně na oblast Prahy, ideálně v blízkosti letiště a česko-německého pohraničí, tedy okolí Chebu, Plzně nebo Ústí nad Labem. „V současné době registrujeme poptávku německých on-line prodejců po českých skladových plochách v objemu přes 300 tis. m2,“ upřesnil Michal Bezděka, Head of Industrial z CBRE.

První kvartál 2016 přinesl pronájmy e-shopů a maloobchodníků ve výši 163 000 čtverečních metrů. Na hrubé poptávce se podílely podle poradců z JLL z přibližně 52 procent. Ještě vyšší,

60procentní podíl si připsaly v celkovém objemu nových pronájmů. Růst role retailu a prodeje on-line tak dokládají i největší transakce prvních měsíců roku 2016: Tchibo (73 100 m2) v Chebu, Mall.cz (20 500 m2), čínský e-shop Linemart (18 200 m2), nejmenovaný řetězec v Rudné (9 400 m2), Lidl (7 900 m2) v Plzni, Rohlik.cz (7 700 m2) či on-line prodejce bytového vybavení Bonami (5 800 m2). S výjimkou německých značek Tchibo a Lidl zamířili všichni na území či do okolí Prahy.

Logistický trh v prvním čtvrtletí 2016

Co do nabídky si Praha drží již dlouhodobě dominantní čtyřicetiprocentní tržní podíl. O druhou příčku pak bojují střídavě Brno (14,9 %) s Plzní (15,3 %). Praha-západ a Plzeňsko/Karlovarsko jsou také regiony, kde se dnes nejvíce staví – podle statistik JLL zaujímají 70 % z celkové současné výstavby, která se pohybuje na cca  271 000 m2. V druhé polovině roku tak průmyslový trh v Česku pokoří hranici 6 milionů m2 výrobních a skladovacích ploch.

Přispějí k tomu i velké projekty, které jsou aktuálně ve výstavbě: především plzeňský Mountpark (44 000 m2), P3 Park Prague D8, kde roste na zakázku 23 500 m2 VF Corporation, a

Lidl expanduje v CTParku Plzeň

Panattoni Park Prague Airport II s halou o 23 300 m2 pro DSV. Jak uvedla JLL, v prvním kvartále 2016 se dokončilo cca 84 300 m2 nových skladů. To je o 112 % více než ve stejném období loni. K největším patří hala potravinářské fi rmy Globus v Prologis Parku Prague-Jirny (33 500 m2), objekt dodavatele automobilky Škoda Auto v CTParku Kvasiny (10 600 m2) a budova Megatech Industries (10 500 m2) v CTParku Brno-Modřice. V červnu pak následovala hala prodejce nábytku on-line Exiteria (10 800 m2) v P3 Prague D11.

Míra neobsazenosti klesla na historické minimum 4,2 %. „Vzhledem k pokračujícímu poklesu míry neobsazenosti prostor sílí spekulativní výstavba. Po delší odmlce má tento trend opět rostoucí tendenci a podílí se na celkové stavební aktivitě rekordními 43,9 %,“ upozornila 108 Agency.

V prvních třech měsících roku 2016 se pronajalo 313 600 m2 průmyslových a skladovacích ploch. To je bezmála o třetinu (29 %) více než v roce 2015. Poptávku táhli podle JLL maloobchodníci a sektor commerce (52 %), jimž sekundovaly s 24% podílem fi rmy 3PL.

Čistá poptávka dosáhla 210 900 m2. O více než 38 % tak překonala pětiletý průměr.
Zdroj: CBRE, JLL, 108 Agency

 

Zdroj: BUILDING WORLD magazine, vydání červen 2016

Friend Email
Enter your message