Více než 64 miliard korun plánují tuzemské i zahraniční podniky investovat v České republice na základě jednání uzavřených s vládní agenturou CzechInvest v roce 2016. To je o 20 miliard korun víc než v roce 2015. K největším připravovaným investicím patří nová centrála pro vývoj, testování a výrobu turbovrtulových motorů společnosti GE Aviation, divize letectví společnosti General Electric. Navíc německá automobilka Daimler aktuálně hledá lokalitu pro nové distribuční centrum náhradních dílů značky Mercedes-Benz ve střední a východní Evropě. Česká republika patří spolu s Polskem mezi favority. Rozsahem by distribuční centrum násobně převýšilo investici Amazonu v Dobrovízi u Prahy. Jednání zatím CzechInvest nechce komentovat.

„Co se týče GE Aviation, v tuto chvíli společnost definuje požadavky, na jejichž základě bude lokalita plánovaného centra vybrána. Vzhledem k umístění dosavadních aktivit GE Aviation v Česku se jako pravděpodobný jeví Středočeský kraj. Rozhodnutí o výběru lokality společnost předpokládá ještě letos,“ informovala mluvčí Czechinvestu Petra Menclová. Turbovrtulové centrum excelence GE začne v roce 2020 vyrábět moderní turbovrtulové motory ATP (Advanced Turboprop) pohánějící nový jednomotorový letoun americké společnosti Textron Aviation, který byl představen v roce 2015. Před otevřením centra bude GE Aviation v České republice tento motor vyvíjet a testovat. Celkem zde plánuje vytvořit víc než 500 nových pracovních míst.

V roce 2008 získala GE Aviation vybraná aktiva společnosti Walter Engines, české společnosti s více než devadesátiletou tradicí v oblasti letectví, a založila společnost GE Aviation Czech. Ta se specializuje na projektování, výrobu a servis turbovrtulových motorů ve svém výzkumném a vývojovém závodě v pražských Letňanech. Jak potvrzuje Czechinvest, v 84 případech dojednaných investic ze sta se jedná o expanze firem, které už v Česku působí. Každý čtvrtý je zároveň high-tech projektem, tedy projektem s vyšší přidanou hodnotou. Osmdesát procent investičních záměrů chce využít investičních pobídek. Ty jsou jen jedním z kritérií, které investory motivují k dalšímu investování. Důležitější začínají být dostupnost a kvalita pracovní síly, kvalita dodavatelů a připravenost lokalit. Dostatečně veliké a připravené lokality, kam by mohl přijít úplně nový strategický investor, přitom v Česku chybí. Stejně tak nové investory odrazují v porovnání s Evropou neúměrně dlouhé schvalovací procesy, které investor musí absolvovat, než může začít stavět.

Čistě nově dojednaných investičních projektů bylo loni 16. Zahraniční investoři stojí za 78 projekty. V jednom případě se jedná o společný projekt formou joint venture. Nejčastěji chtějí investovat firmy ze sektoru výroby motorových vozidel. Továrnu na dveřní systémy pro automobily v Česku již oznámil letos např. japonský HI-LEX. Do závodu v Mostě, který dokončí firma v červnu 2018, investuje 1,16 miliardy korun. Japonští investoři jsou po těch německých druhými nejvýznamnějšími v Česku.

„Předpokládáme zvýšený zájem investorů z leteckého sektoru, kteří budou na dodavatelské úrovni následovat příkladu GE Aviation. Jednání s českými dodavateli se už rozbíhají. Očekávat také lze oživení poptávky japonských investorů a relokaci firem působících ve Velké Británii do kontinentální Evropy,“ předpovídá generální ředitel Czechinvestu Karel Kučera. „V souvislosti s orientací Česka na investice s vyšší přidanou hodnotou jsou zároveň možné odchody čistě výrobních firem za levnější pracovní silou. To by však na druhé straně uvolnilo dnes tak poptávanou pracovní sílu pro nové investice a reinvestice a mohlo by vést k růstu mezd,“ dodal Kučera.

Nejvíc zahraničních investičních záměrů dojednal CzechInvest s investory z Německa, 20 v souhrnné výši 9,3 miliardy korun. Dále s investory z Rakouska (10 ve výši 8,1 miliardy korun) a Spojených států amerických (10 ve výši 4,4 miliardy korun). Meziročně se zvyšuje podíl čínských investic. Loni čínští investoři přislíbili investice za 3,2 miliardy korun, dvakrát víc než v roce 2015. V současnosti CzechInvest vede průběžná jednání se 14 čínskými firmami z oblasti automotive, elektro a kovodělného průmyslu. „Pokud bychom byli úspěšní ve všech nyní rozjednaných případech, znamenalo by to pro Česko v horizontu několika let investice až za 60 miliard korun,“ uzavřel Kučera.

Friend Email
Enter your message