Stejně jako před časem propadli čeští zákazníci oblibě pořizovat si vánoční dárky přes internet, velmi rychle přišli na chuť také nákupům potravin on-line. Motivací je nejen rychlost a pohodlí při nakupování, ale také vysoký standard nabízených služeb.

Ceny obdobné jako v kamenných prodejnách, garance spokojenosti a nákup doručený do dvou hodin až do bytu. Konkurenční prostředí vytvořilo na trhu podmínky, které stále více zákazníků motivují naklikat si svůj nákup do košíku přes internet a počkat, až jej kurýr v dohodnutý čas přiveze. V Praze a Středočeském kraji má s nákupem potravin přes internet zkušenost už víc než polovina obyvatel.

Nedostupnou položku nahradí

Jako první se u nás rozhodlo nabídnout služby nákupu on-line v roce 2012 Tesco, které mohlo využít své zkušenosti z Velké Británie. Dnes je služba Tesco Potraviny on-line dostupná čtyřem milionům zákazníků v sedmi krajích České republiky a v nabídce má na výběr více než 22 tisíc položek.

Tesco zatím jako jediné nevyřizuje objednávky ze skladu, ale přímo ve vybraných hypermarketech. Objednávky má na starosti osoba zvaná pikér. Ten má k dispozici speciální vozík, do nějž se vejde šest přepravek. S vozíkem jezdí po prodejně a do přepravek vkládá podle přidělených objednávek jednotlivé položky. Využívá při tom tzv. plánogramy, které určují, jaká trasa je k vybranému zboží nejkratší. Každou položku ručním skenerem rovnou naskenuje a spojí ji s čárovým kódem na přepravkách, který identifikuje zákazníka. Nákup už pak není nutné znovu markovat. Pokud objednaná položka není v regále dostupná, vybere pikér vhodnou náhradu a uloží ji zvlášť. Zákazník se pak sám rozhodne, zda tuto položku akceptuje, nebo ji odmítne a nebude mu účtována.

Nakupuj, kde můžeš

    Společnost MasterCard se v roce 2015 v průzkumu ptala zhruba 1500 Američanů a Kanaďanů, kde nakupují on-line. Výsledky mnoho lidí překvapily. Ruku na srdce – na jakém nejšílenějším místě jste svou objednávku odklikli vy?

  • 37 % lidí nakupuje v posteli,
  • 26 % v práci,
  • 24 % v koupelně,
  • 15 % si on-line nákupem zpestří jídlo v restauraci,
  • 4 % nakupují na svatbách,
  • 4 % dokonce ve sprše
  • a 2 % těch nejotrlejších se shoppingu nevzdají ani na pohřbu.

Zrodí se nová jednička?

V loňském roce došlo k výraznému přeskupení sil na trhu. Skupina Mall Group, pod niž spadal i obchod Kolonial.cz, koupila Košík.cz s cílem stát se v segmentu on-line prodeje potravin novou jedničkou. Nový Košík aktuálně nabízí 20 tisíc položek základních, specializovaných i superčerstvých potravin, ale také potřeb pro domácnost, drogistické zboží, potřeb pro domácí mazlíčky nebo drobných dárků.
Minimální možná hodnota objednávky je 500 korun, pokud chcete mít dopravu zdarma, je třeba utratit alespoň 1500 korun. „Průměrně se výše nákupu pohybuje lehce pod 1500 korunami. Každý zákazník má mix trochu jiný – někdo preferuje menší, ale častější nákupy, někdo méně časté zásobování. Neobvyklé nejsou ale ani nákupy nad 3000 korun na jednu adresu třeba dvakrát až třikrát do měsíce. Stále častěji využívají naše služby také gastronomická zařízení,“ říká ředitel Košíku Jakub Šulta.

Odvoz těžkých věcí se hodí

Jádro nákupu tvoří obvykle základní potraviny, nicméně jeho velkou část představují položky, které si zákazník vybere až na základě inspirace na stránkách. „Jednoznačně však sledujeme trend nákupu ve velkém. Díky tomu, že zákazník nemusí řešit hmotnost ani objem nákupu, jsou pro něj atraktivní velká a těžká balení, jako vody, nápoje ve skle, prací prášek či psí granule. Velký zájem je také o produkty vyráběné v Německu, pro které máme speciální kategorii, čerstvé maso a ovoce, ale také o speciálky, jako jsou nápoje z maloprodukce,“ vyjmenovává ředitel Košíku.

Každý sortiment si žádá svoje

Objednávky se vyřizují jak z centrálního skladu v Horních Počernicích, tak ze dvou meziskladů v Olomouci a Ostravě, do nichž zboží z pražského skladu doplňuje kamion. Zboží se už při kompletaci objednávek třídí podle charakteru tak, aby byl po celou dobu přepravy dodržován teplotní řetězec. Tomu odpovídá i úprava automobilů, které mají oddělené sekce s pokojovou teplotou pro suchý sortiment, chladicí zařízení a mrazák. Výkon zařízení musí být vždy takový, aby řidič dopravil zboží v odpovídající kondici, ať mrzne, nebo praží slunce.

Odvozem zboží to nekončí

V rámci řešení poslední míle, tedy závěrečné fáze doručovacího procesu, se letos Košík pustil do testování grupování nákupů. Nabízí tak možnost objednání více nákupů na jednu adresu, odkud si je třeba sousedé už dál distribuují sami. Zaměřit se chce také na testování řešení Click & Collect, kdy si zákazníci mohou nakoupit zboží on-line a vyzvednout si ho na určeném místě. Tuto službu už nabízí pod názvem Klikni & vyzvedni výše zmiňované Tesco – za cenu 39 Kč si můžete svůj nákup vyzvednout na jednom z pěti míst (dvě jsou v Plzni a po jednom v Braze, Brně a Mladé Boleslavi), těžký nákup vám odnesou až do kufru auta.
Obchodníci ale vymýšlejí stále další benefity, které mají zákazníky na jejich stránky přilákat – mohou mít třeba podobu blogu plného inspirace, prémiových služeb nebo možnosti zaslat nákupní seznam e-mailem nebo vše vyřídit po telefonu, což ocení zejména senioři.

Foto: Shutterstock

Friend Email
Enter your message