13. 9. 2017

V málokteré oblasti se éra internetu a nových technologií projevuje tak výrazně jako v maloobchodě a zdá se, že obliba pohodlného nákupu z domu dorazila i do tradičně opatrného Česka. Změny jsou to hodně razantní.

Zatímco v roce 2004 nakupovalo v on-line obchodech pouze 5 % Čechů, dnes už jsme v internetových nákupech srovnatelní s celoevropským průměrem, který činí asi 53 %. Za rekordmany, jako jsou Angličané (81 %) a Dánové (79 %), sice ještě zaostáváme, ale tento stav nemusí moc dlouho trvat. Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK), uvedl v rozhovoru pro Hospodářské noviny, že tržby za letošní první půlrok přesáhly padesátimiliardovou hranici a že se dá očekávat, že s přispěním předvánočních nákupů se za celý rok letos poprvé přehoupnou přes sto miliard. V některých oblastech – například v dostupnosti e-shopů – už dokonce hrajeme první ligu. Možnost objednávat zboží a služby on-line nabízí celých 35 % českých firem, které mají nad 10 zaměstnanců, což je skoro dvojnásobek celoevropského průměru. Díky novým specializovaným internetovým službám se založení e-shopu a jeho administrace značně zjednodušily, takže se dá očekávat, že se jejich počet v budoucnu bude dále zvyšovat. Obliba on-line nákupů zkrátka roste tak rychle, že se ekonomové začínají vážně zabývat otázkami, jestli se u nás budou zavírat kamenné prodejny, jako je tomu například v USA, kde internetoví giganti typu Amazon vážně ohrožují tradiční národní zábavu nakupování v shopping mallech. Proč jsme internetovým nákupům tak propadli?

Proč nakupujeme?

Když pomineme fakt, že se zlepšuje česká ekonomika, a lidé tím pádem obecně více nakupují, zjistíme, že jedním z hlavních důvodů růstu on-line obchodů je, že jsme si na ně jednoduše zvykli. Obzvlášť to platí pro starší generace, které vyrostly v době předinternetové a nákupy a platby on-line ještě nedávno považovaly doslova za hazard. Možná se to nezdá, ale Češi berou riziko on-line podvodů velmi vážně a z průzkumu agentury SC&C pro Českou bankovní asociaci vyplynulo, že za nejrizikovější činnost považujeme nákup v nezabezpečeném e-shopu. Díky této opatrnosti doposud patří senioři k nejméně častým uživatelům internetových obchodů. Podle loňských údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) nakupuje na internetu pravidelně asi 60 % dotázaných ve věkové kategorii od 16 do 44 let. U lidí starších 55 let je to jen polovina a u seniorů nad 65 let pouze necelých 10 %. Tato čísla se však budou pravděpodobně měnit, protože stoupá internetová gramotnost (těchto) uživatelů, mění se pověst e-shopů a klesá obava z on-line plateb (letos poprvé bylo v Česku uskutečněno více obchodů platební kartou než na dobírku). Po úplném odbourání nedůvěry se dá předpokládat, že starší lidé budou on-line nákupů využívat naopak velmi často. Proč? Z nejnovějšího průzkumu Stav e-commerce v ČR v roce 2016 vyplývá, že kromě možnosti rychle a jednoduše porovnat produkty a jejich ceny si na internetovém nakupování nejvíce ceníme pohodlí nákupů z domova. Právě možnost provádět větší nákupy s tím, že prodejce zboží doručí až domů, je pro starší lidi velmi výhodná. Oblíbili jsme si ji však všichni a využíváme ji stále častěji. Podle toho se také vyvíjí sortiment, který nakupujeme.

Co nakupujeme?

V dosavadních žebříčcích zboží nakoupeného on-line vždy dominovala elektronika, domácí spotřebiče a sortiment z oblastí dům, byt, zahrada. V posledních měsících se začíná složení sortimentu měnit. Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci uvedl, že nejvíce – až o 50 % – vzrostla obliba nakupování potravin, lidé si také oblíbili nakupování léků, kosmetiky, drogerie a potřeb pro psy a kočky. Oproti minulosti, kdy jsme na internetu prováděli větší nákupy a hledali možnost, jak ušetřit peníze, tedy čím dál tím častěji nakupujeme zboží denní spotřeby, což šetří náš čas či námahu. To také vysvětluje fakt, že v Česku vloni poprvé v historii používaly on-line nákupy více ženy než muži.

Budeme nakupovat dál?

Nakupování v e-shopech se pro nás stalo každodenní samozřejmostí. Jak tomu bude v budoucnu? Dá se předpokládat, že počet uživatelů nadále poroste a že stejně tak pravděpodobně porostou i samotné obchody. Svědčí o tom fakt, že v Česku sice působí e-shopů velké množství, ale jsou poměrně malé. Z průzkumu portálu Česko v datech vyplynulo, že roční obrat naprosté většiny e-shopů (přes 90 %) nepřesahuje 50 milionů Kč. Analytici však upozorňují, že je to v porovnání s trhy, které ovládá několik obřích e-shopů, zdravá situace, která přispívá konkurenci a dává prostor rychlému vývoji. I provozovatelé vidí budoucnost pozitivně. Plných 40 % českých e-shopů plánuje expanzi na zahraniční trhy, především na východ do zemí, jako je Ukrajina nebo Rumunsko, kde je trh s e-shopy zatím nenasycený, a kde je tím pádem jednodušší se prosadit. Zkrátka, nakupování na internetu se u nás zabydlelo a českým e-shopům se daří. Dokonce natolik, že skoro polovina jejich provozovatelů ani nepřemýšlí o tom, že by založili kamennou prodejnu, a polovina prodejců, kteří prodejnu mají, se díky on-line platformě vzdala plánů stavět nové pobočky. Vymizení klasických obchodů se sice ještě bát nemusíme, ale internet bude v našem nákupním chování hrát čím dál tím větší roli.

Jak vypadá e-zákazník

Zdroj: ČSU

  • Nejčastěji nakupuje na internetu věková kategorie 25–34 let, s věkem zájem o nákupy (i pozitivní vztah k moderním technologiím) klesá.
  • Statistiky APEK z roku 2015 uvádí, že do košíků vkládáme nejvíce zboží a služby z domácích e-shopů (72 %). Z Evropy objednáváme 20 % sortimentu a 8 % pochází ze zbytku světa.
  • Podle statistik portálu Zboží.cz nejčastěji nakupuje obuv, oblečení a módní doplňky, ze služeb vstupenky na kulturní nebo sportovní akce.
  • On-line nakupuje nejčastěji 4–8krát do roka a ročně utratí mezi 11 204 a 56 000 Kč.

Zdroj: Česko v datech http://www.ceskovdatech.cz

Odborná konzultace:
Martina Drtinová
Senior project manager
Leisure, Regional & Special Projects
GfK Czech(ia)

Friend Email
Enter your message