Skladové haly jsou dnes jedním z velkých témat. V Česku mají obrovský potenciál, potýkají se však s jistou uzavřeností vůči veřejnosti. Nový projekt agentury CBRE nazvaný Art of Space to chce změnit. Mělo by jít o jakousi platformu, která propojí lidi a zároveň bude přinášet odborníkům i laické veřejnosti všechny druhy informací. Projekt představuje Bert Hesselink z CBRE.

Co bylo impulsem ke spuštění webu Art of Space?

Hodně spolupracujeme s koncovými uživateli skladových hal, tedy se společnostmi, které je využívají. Pomáháme jim, aby měli přesně takové prostory, jaké potřebují k úspěšnému podnikání. Jenže pro ně není až tak snadné takové prostory získat. To byl jeden z impulsů k vytvoření webu, který bude poskytovat množství informací a odborných znalostí.

O jaké informace jde?

Jak získat ty správné prostory, jak je optimalizovat a zlepšovat jejich efektivitu.

A ty další impulsy?

Bylo jich docela dost. Pro českou společnost představují skladové haly významné a velmi zajímavé téma. Lidé se o nich baví a my bychom rádi byli součástí této debaty. A chtěli bychom ji ještě o úroveň pozvednout. Když to řeknu jednoduše, mluví o tom lidé v hospodě a všichni říkají, že nechtějí, aby jim sklad stál za humny. Pak o tom také mluví politici. Rovněž koncoví uživatelé, kteří tu hrají klíčovou roli, jelikož to oni ty prostory potřebují. A pak tu máme developerské a stavební firmy, které sklady stavějí.

My jako konzultanti se s mnoha z těchto zainteresovaných stran setkáváme. Bavíme se s lidmi v hospodě, s kamarády a s rodinou. Někdy do rozhovoru zapojíme i politiky — například prostřednictvím mého působení v Americké obchodní komoře ČR.

Přes to všechno cítíme, že se tyto skupiny málo baví mezi sebou.

Takže tu máme koncové uživatele, kteří si myslí, že jim úřady a politici nenaslouchají. Máme vysoké školy, které doslova přetékají odbornými zkušenostmi, ale nechtějí si povídat s úřady. A pak tu je veřejnost, která se sice umí pěkně nahlas ozvat, ale je tu hodně lidí, kteří prostě mlčí. A stěžují si jen v těch hospodách.
Takže my bychom chtěli podnítit diskusi, nabídnout platformu, do níž by mohli přispívat všichni zúčastnění. Cílem je společně se snažit zajistit firmám prostory, které potřebují k růstu. Protože to jsou právě tyto firmy, které nám dávají práci a platí výplaty. Jsou důležité pro všechny. Také se chceme starat o to, aby obce a lidé v nich byli spokojení — tedy aby ty stavby co možná nejlépe zapadaly do okolního prostředí a přírody.

Jak jste přišli na název Art of Space?

To byl dlouhý proces. Na začátku bylo toto: stavět skladové haly vypadá jednoduše, ale není. Podívejte se, kdo je v Česku staví. Nadnárodní společnosti, ne ty domácí. Kdyby to bylo tak jednoduché, pak by skladové haly stavělo víc českých firem. Můžeme tedy říct, že stavba skladů je do určité míry uměním.
Ani zajistit firmám ideální prostor k jejich podnikání není snadné. Promítnout potřeby společnosti do toho správného prostoru je také složitější, než se zdá. I tohle je tedy umění.

Plánujete zapojit také mladé architekty. Jak?

Součástí celého projektu bude partnerství se soutěží Art Wall Competition, kterou pořádá společnost CTP a jíž je CBRE hlavním partnerem. V rámci projektu budou nejlepší evropští umělci moci využít fasády skladů — někdy opravdu obrovských skladů — jako svá plátna a tvořit na nich. Tohle je tedy to skutečné umění.

Doufám, že umělci se do toho zapojí opravdu hodně. A jak bude ta soutěž probíhat? Umělci dostanou nabídku fasád, na nichž mohou tvořit. Své návrhy pak předloží porotě sestavené z mnoha členů, od zástupců CTP a CBRE přes místní úřady po nezávislé odborníky i laiky.

Přiznejme si to, skladové haly nejsou zrovna pěkné na pohled. Ošklivé šedivé krabice. Prvotní myšlenka byla, jak můžeme haly lépe začlenit do okolní krajiny. Udělat něco s jejich fasádami. Tak proč na ně nenamalovat třeba právě kus té krajiny, takže si ani nevšimnete, že tam nějaká hala stojí. Stane se její součástí.
Přemýšleli jsme také o tom, že by nebylo špatné ukázat lidem, co se děje uvnitř skladových hal. To by však bylo dost zapeklité, protože většina firem by asi nerada ukazovala, co se uvnitř děje. Může to být tajné.

Takže jako nejlepší nám nakonec vyšlo umění na vnějších zdech. Musí to ještě posvětit místní úřady, k malbám na fasádách bude potřeba povolení.

Kdy to plánujete spustit?

Letos v létě. V červenci a srpnu bude porota vybírat nejlepší návrhy, vyhlášení vítězů proběhne v září.

Čeho chcete projektem dosáhnout?

Řeknu to neskromně. Jsem Holanďan žijící v Česku, mám dvě dcery, sedm a pět let. Moc rád bych pro ně tuhle zemi vylepšil. To je ten nejvyšší cíl, udělat to tady příjemnější.

Zaprvé ekonomicky. Tím, že firmám, které nám dávají práci a peníze, nabídneme prostory k podnikání. Neustále se také setkávám s tím, že lidé nepracují v nejlepším možném prostředí; kvalita těch prostor je tedy také velmi podstatná.

Zadruhé esteticky, jak už jsem zmiňoval. Chceme být také inspirací. A neméně významná je i funkce skladových hal. Slouží lidem a jejich potřebám. A tady chceme přispívat svým dílem.

Jak?

Dám vám příklad. Víc a víc nakupujeme on-line. A chceme, aby nám zboží doručovali rychleji a levněji. Jedním ze způsobů, jak toho docílit, je nabídnout adekvátní prostory. O to se prostřednictvím téhle platformy budeme snažit.

Chtěl bych zmínit jednu věc. V hodnocení každoročně pořádaném Světovou bankou si v kategorii „prostředí příhodné pro byznys“ Česko vede vcelku dobře; myslím, že jsme se posunuli z 36. na 27. místo. Jenomže v žebříčku délky čekání na stavební povolení si Česko pohoršilo ze 127. na 136. příčku. No, pořád jsme před Afghánistánem a Bangladéšem. To je ohromující, ne? Jsme dobrá země pro podnikání, ale tohle to příšerně sráží. Jde o schopnost státu poskytovat prostory k podnikání. Tohle je také jedna z věcí, na něž se chceme zaměřit.

A je tu ještě jedna záležitost. Pořád hodně mluvíme o tom, co je teď, o současnosti. Ale společnost se mění. Vidíte to na tom, jak nakupujeme. Spousta zboží už k nám nepřichází z obchodů, nýbrž ze skladů. Vidíte, my sklady potřebujeme. (směje se) Navíc to zboží požadujeme rychle a levně. Proto potřebujeme efektivní sklady. Místa, která jsou mnohdy ve městech nebo blízko nich. Právě to zvyšuje komfort života.

Nesmíme však zapomínat na zítřek. Kde budeme za dvacet nebo třicet let žít? Převezmou naši práci roboti? Kolik lidí tu bude žít? V Praze a v Česku? O tomhle se teď naši představitelé vůbec nebaví. My si však myslíme, že taková diskuse je nezbytná.

Kdo bude pro váš web tvořit obsah? Na co se chcete zaměřovat? Jaké využijete formáty?

Budeme publikovat články a blog. Rádi bychom byli prostorem, kde se propojí zkušenosti a odborné znalosti. Očekávám, že hodně náplně dodají poradci, kteří s byznysem kolem prostoru a hal nemají nic společného.

Budou to realitní poradci, samozřejmě, ale také personální konzultanti, protože ti vědí nejlíp, jaké prostory lidi lákají a přitahují. Už to probíhá v oblasti kanceláří a já počítám, že se to bude dít i u hal.

Rovněž dopravci nebo poradci v oblasti udržitelnosti, kteří vědí, jak na efektivitu skladových hal. Své mohou říct právníci o tom, jak vylepšit proces získávání stavebních povolení, o němž už jsem mluvil.

Územní plánovači odsud i ze zahraničí — já sám jsem z Nizozemska, kde je všechno detailně naplánované a špičkově organizované. To na životě tady miluji — v Nizozemsku je všechno tak komplikované, tady je daleko větší prostor ke zlepšování.

Doufám také, že přispívat budou obce, zájmové skupiny, prostě obecně všichni lidé. Budeme rádi, když se podělí o své názory. Chceme tu debatu rozproudit — bez ohledu na to, jak moc si stěžujeme v těch hospodách — a něco k ní přidávat.

V projektu však nejde jen o webové stránky.

Ne. Budeme pořádat semináře, na ně chceme přivést všechny možné účastníky z této oblasti a nechat je podělit se o nápady, myšlenky a odborné znalosti. Chceme propojit firmy s úřady. Univerzity se společnostmi. Na workshopech se tohle všechno potká.

Plánujeme také větší akce, abychom zvýšili povědomí laické veřejnosti o potřebě skladových prostor.

Kdo budou vaši čtenáři?

Nejdůležitější publikum, vedle všech už vyjmenovaných skupin, jsou koncoví uživatelé. Firmy. Jak jsem říkal, právě tady to celé začalo: společnosti se v Česku často potýkají s hledáním prostor vhodných pro jejich podnikání. Náš web by měl být informačním portálem, na němž najdou všechno potřebné: jak dlouho trvá získat stavební povolení, jak předvídatelné to je, v jakých druzích prostředí lidé chtějí pracovat.

Jaké reakce čekáte od veřejnosti? Máte obavy? Těšíte se?

Jsem malinko nervózní, protože si myslím, že veřejnost může říct: „Jasně, dělají jenom reklamu na skladové haly, aby mohli zastavět naše pozemky a krásnou přírodu.“

Řekl bych, že tohle bude první reakce. A jsem velice zvědavý, jestli se nám povede to celé posunout o úroveň výš a opravdu do té debaty lidi vtáhnout. A přimět je diskutovat otevřeně. Chvíli potrvá, než lidem vysvětlíme, že tu nejde jen o stavění dalších a dalších skladů. Že jde o vytváření míst, kde pracujeme, žijeme, spíme a bavíme se.

Proč vy osobně se na projektu podílíte a proč v něj věříte?

Začínal jsem jako makléř, propojoval jsem poptávku a nabídku. Dnes se živím jako realitní poradce. Jaký je smysl mé práce, proč ji dělám? Nějakou dobu mi trvalo, než jsem na to přišel. Spočívá to v tom, že chci pomáhat firmám najít místo, kde se jim bude dobře podnikat. Pořád se ale ptám sám sebe, co můžu vrátit společnosti.

Myslím, že jsem na to přišel. Našel jsem prostor, skrze nějž můžu své zkušenosti a dovednosti poskytnout zemi, ve které žiji. A tím prostorem je Art of Space.

Věřím totiž, že opravdu můžeme zlepšit zastavěné prostředí v Česku a udělat z něj lepší místo pro život.

Friend Email
Enter your message