18. 12. 2017

Brněnská stavba pokrytá černými židlemi bodovala v domácích architektonických cenách a diskutuje se o ní i v zahraničí. Pro jejího investora, nábytkářskou firmu MY DVA, se přitom rychle stala tou nejlepší reklamou.

Foto: mydva.cz

Jsou to tři roky, co získali prestižní ocenění za design, Red Dot Design Award v kategorii produktový design. Tehdy uspěli se svou novou řadou nábytku pro mateřské školy.

Vítězové 2017

Jejich čerstvá spolupráce s mladým brněnským ateliérem Chybik+Kristof Architects & Urban Designers, za nímž stojí architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof, zase letos jejich novému showroomu na východobrněnských Vinohradech (v hantecu Vincky) vynesla hlavní cenu Grand Prix architektů 2017. A také místo mezi finalisty České ceny za architekturu 2017.

Řeč je o nábytkářské společnosti MY DVA group. Firmě, která už přes dvacet let vyvíjí, vyrábí a prodává kancelářský, školní a kovový nábytek a také navrhuje interiéry.

Posaďte se na fasádě

Showroom a firemní administrativní prostory, které mají celkem 550 metrů čtverečních, se staly hitem nejen mezi milovníky architektury. Důvod je viditelný na první pohled.

Galerie nábytku obsadila dříve nevzhledné prostory bývalého autosalonu. Postaven byl v 90. letech na sídlišti z 80. let minulého století. Architekti budovu proměnili k nepoznání. A nechali ji už navenek jasně promluvit o tom, co mohou zákazníci očekávat uvnitř. Celý plášť loni dokončené budovy, který teď působí rozpohybovaným ježatým dojmem, totiž osadili sedáky židlí.

Je jich nakonec devět stovek. „Jde o základní formu interiérové židle Vicenza, kterou investor standardně dodává, s tím rozdílem, že jako materiál byl použit černý granulát pro venkovní použití – je tedy odolný proti vlivům počasí, zejména UV záření,“ uvedli architekti v oficiálním popisu projektu pro Českou cenu za architekturu.

Šaty ze židlí

Porota pak o budově napsala, že z ní autoři odstranili všechny zbytečnosti, obalili ji polykarbonátem a oblékli do šatů skládajících se z toho, co se v ní vyrábí: z plastových skořepinových židlí. A dodala: „Židle vytvářejí zároveň značku, obraz i povrch. Člověk musí ocenit tento projekt za jeho odvahu a úspěšný výsledek, za důkaz toho, že žádný program či místo není tak špatné, aby nestálo za (pečlivé) architektonické ztvárnění.“

Jak říká pro Art of Space sám Ondřej Chybík, architekti se museli vejít do omezeného finančního limitu. A nechtěli bourat, protože staré budovy raději opravují a uvádějí v nový život. „Přemýšleli jsme nad různými variantami, jak za omezené finance objekt proměnit, ale všechno bylo drahé. Pak nás napadlo využít něco z produktů, které firma sama vyrábí. A cena najednou byla tak desetiprocentní,“ říká Ondřej Chybík. Dodává, že s klientem diskutovali různé varianty návrhu, třeba jestli budou židle barevné, nebo ne, ale zároveň měli jeho důvěru a nemuseli ho jako milovníka současné architektury o návrhu přesvědčovat. Fasáda tak slouží jako funkční banner, přímá reklama na to, co se děje uvnitř.

Přilákat pozornost

Židle jsou nakonec osazeny do kovové struktury zapuštěné do fasády, a pokud se jakákoliv z židlí poničí, je možné ji vyměnit. Přestože jeden z diskutujících v londýnském on-line magazínu Dezeen.com napsal, že je fasáda rájem pro pavouky, oficiální informace tvrdí, že budovu je jednoduché také pravidelně čistit a udržovat.

Zájem o budovu a diskuse o ní jsou však žádaným efektem – poutají pozornost nejen k její architektuře, ale i k samotné firmě, která do ní investovala a pro kterou se fotka fasády rychle stala až ikonickým vizuálem. Ukazuje, že investovat do kvalitní architektury se firmám vyplatí.

Friend Email
Enter your message