28. 3. 2018

Jste ochotni pustit si do bytu nebo domu kurýra, když sami nejste doma? Velké přepravní firmy věří tomu, že ano. A zkouší různé finty, jak tento „zádrhel“ – chybějícího člověka, který zásilku převezme – obejít. Už je běžné vozit lidem věci do schránek, funguje i doručování do kufrů jejich aut, dnes však kurýři umí nechat věci přímo u vás – mají totiž kód na otevření dveří.

V podstatě se celý nápad točí kolem něčeho, co už dávno funguje. Balíkomaty nebo poštomaty jsou tu s námi už několik let. Ty od České pošty fungují od léta 2012 a jsou oblíbené pro svou jednoduchost – zákazník si objedná zásilku například prostřednictvím e-shopu a vybere si jako místo doručení balíkomat na určitém, pro něj nejvhodnějším místě. Poté, co poštovní doručovatel uloží tuto zásilku do balíkomatu, přijde adresátovi potvrzující SMS zpráva o tom, že jeho zásilka je uložena. Zároveň dostane PIN kód, případně bude ve zprávě uvedena dobírková cena. Pak už stačí, aby zákazník dojel k balíkomatu, zadal PIN kód, případně zaplatil dobírku, a otevře se mu příslušná přihrádka, ze které si zásilku vyzvedne. Stejně fungují i další schránky od velkých přepravců nebo přímo e-shopů. Úložné boxy vycházejí vstříc lidem, kteří nemohou přijít na pobočku on-line obchodu osobně, nevědí, zda budou v konkrétním čase doručení doma, nebo se jen nechtějí časově vázat. Jenže revoluce jde ještě dál!

Nákup do kufru

Před dvěma lety způsobil pozdvižení trojlístek firem – Audi, DHL a Amazon. Přišel na trh s projektem, který jako schránky pro doručení zboží využíval auta zákazníků – přesněji řečeno, jejich zavazadlový prostor. Kurýr obdržel přes speciální aplikaci ve smartphonu přesnou polohu vozu a přístupové údaje od jeho kufru. Auto našel, dal dovnitř balík nebo nákup, zákazník DHL dostal následně potvrzení o doručení.

Projekt probíhal v Mnichově, narážel však na několik problémů. Třeba na to, že mnoho manažerů má svá auta zaparkovaná v podzemních garážích, kam je přístup pouze s další kartou. A také, že musíte mít Audi – Amazon s DHL spolupracovaly jen s touto automobilkou. Ovšem nešlo o první případ, s podobným nápadem přišla v roce 2012 belgická společnost Cardrops. A jejich služba funguje dodnes. Startovací balíček, tedy zařízení, které technik zákazníkům namontuje do auta a které díky SMS kódu umí otevřít kurýrovi víko kufru, vyjde na sto eur. Doručení zásilky pak stojí pět eur.

Pošťáci plní lednice

A jde se ještě dál, přímo k zákazníkovi domů. Není nutné mu nákup házet na verandu, jak se ukázalo na začátku listopadu na 37 místech v USA. Tam totiž Amazon zahájil svou Operaci klíč, která testovala, jak doručit adresátovi zásilku za dveře bytu i bez jeho přítomnosti. Novinka nazvaná Amazon Key je určena zákazníkům zapojeným do věrnostního programu Prime. Nutné vybavení vyjde v přepočtu na pět a půl tisíce korun nebo víc. Vedle chytrého zámku si majitel bytu musí pořídit inteligentní kameru Cloud Cam. Díky ní zákazník uvidí, co za dveřmi jeho bytu kurýr dělá. Dveře mu na dálku otevře pomocí aplikace v telefonu. Součástí bezpečnostního zámku od firmy Glue (stojí cca 250 eur) je malý elektronický motorek umístěný uvnitř dveří. Majitelé bytu pak mohou na dálku povolit přístup i uklízečce, návštěvám nebo rodině.

Amazon však opět není první firmou, která s nápadem přišla. Televize CNN informovala, že americký obchodní řetězec Walmart testuje dodávku jídla přímo do lednice. S dodávkou pomáhá kamera a jednorázový bezpečnostní kód. Tentýž nápad měla i pošťácká firma PostNord ze Skandinávie, která službu otestovala se supermarketovým řetězcem ICA. „Na rozdíl od futurističtějších nápadů, jako je doručování pomocí dronů, tento švédský experiment má potenciál, aby se rychle stal celoplošně aplikovatelný,“ řekl novinám The Wall Street Journal Matthias Winkenbach, šéf Massachusettského institutu technologie (MIT) z laboratoře logistiky velkoměst.

Foto: Shutterstock

Friend Email
Enter your message